۱۳۸۷ خرداد ۲۵, شنبه

خلخال



خلخال
منطقه ای بسیار سرسبز و تقریبا سردسیر در جنوب استان اردبیل و در دامنه های کوهها و جنگلهای بسیار زیبای باغرو که ادامه رشته کوههای البز می باشد و از خراسان تا قفقاز امتداد یافته است ، با جنگلهای بسیار زیبا و طبیعی واقع شده است که در اطراف آن شهرهای هروآباد ، گیوی یا گوثر ، هشتجین ، سنجد ، باجیلار داغی و خوجین مرکزیت خاصی به این شهرستان داده است. این منطقه زیبا و دلنشین که هر بیننده را مجذوب خود میکند ، شهرستان خلخال نام دارد . خلخال يكي از شهرهاي قديمي و تاريخي آذربايجان است . خلخال شهري است در مشرق آذربايجان و نزديك گيلان و مزارع و آبادي آن بيشتر در وسط كوههاي بلند قرار دارد.
شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل با فاصله ی ۱۱۱ کیلومتراز اردبیل و در مرز استان اردبیل و استانهای گیلان و زنجان قرار دارد. شهرستان خلخال به علت مجاورت با رشته کوههای باغرو از منابع طبیعی زیبایی برخوردار است. شهرستان خلخال از قدیمیترین شهرستانهای استان اردبیل بوده و سابقۀ سکونت در خلخال به هزاره ی دوم قبل از میلادمیرسد.
شهر ستان خلخال يک منطقه کوهستانی است که ارتفاع آن از شرق به غرب و از شمال به جنوب کاهش می يابد رشته کوههاي تالش در شرق آن از شمال به جنوب کشيده شده است که مانند مرزی طبیعی ما بين دريای مازندران و استان گيلان و آذربايجان قرار گرفته است به طوريکه بر خلاف دامنه های شرق در دامنه هاي غربی آن در منطقه خلخال به جهت کاهش باران و خشکی هوا پوشش گياهی انبوه و قابل توجهي ملاحظه نميشود. اين منطقه از لحاظ آب وهوا داراي تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد می باشد . آب و هواي معتدل و مطبوع اين شهر در فصل تابستان و زيبايي سحر انگيز آن در پاييز بعلاوه پهنه جنگلي 38000 هكتاري و صدها جاذبه طبيعي و تاريخي ديگر همه دست به دست هم داده اند تا اين شهر در طول سال پذيراي گردشگران زیادی باشد كه به اين شهرستان و حوالی آن مسافرت ميكنند .

از لحاظ بیشینه تاریخی و قدمت خلخال به مطلب زیر بسنده می کنیم که در دانشنامه ی جهان اسلام جزء ششم قسمت « ب » كه در سال 1374 چاپ رسیده و منتشر شده آمده است « ببر » نام قوم و سرزميني است در شمال ايران و در اواخر دوره ی ساساني واوايل دوره ی اسلامي ميان گيلان و تالش از يك سو و تالش و ديلم از سوي ديگر قرار داشت و بعضي از منابع آن را نزديك ديلم گيلان و تالش و مغان آورده اند. احتمالاً اين سرزمين كما بيش با ناحيه ی خلخال امروزی منطبق است . گواه مطلب فوق را می توان در لهجه گروههای تاتی که در حال حاظر در کرانه های خلخال و رود قزل اوزن سفلی زندگی می کنند جست که می گویند این لهجه در قدیم زبان ببر بوده است و گواه دیگر این که در حال حاظر تيره هايي نيز با نام خانوادگي ببر در ناحيه ی خلخا ل زنگی می کنند . مردم خلخال به زبان‌های ترکی، تالشی ، تاتی و فارسی تکلم می‌کنند.
از گفتار مورخان و زبان شناسان چنين پيداست كه خلخال از زمانهای بسيار دور و حتّی سالها قبل از ميلاد مسيح وجود داشته و با اين نام هم شنا سايی می شده است . از آثار باستاني قبل از اسلام كه در خلخال كشف شده ، مانند كوزه ی سفالي مربوط به دوران قبل از تاريخ كه در سال 1343 كشف شده و يا يك كارد از جنس مفرغ مربوط به هـزاره ی اوّل قبل از ميلاد كه در سال 1353 كشف شده ، حاكي از وجود اين شهر در آن زمان و قدمت و باستاني بودن آن است.
نظامي گنجوي شاعر بزرگ و معروف قرن ششم در شرفنامه ی خود در بخش لشگر كشي اسكندر مقدوني به ري و خراسان بتاريخ 334 قبل از ميلاد از خلخال نام برده است.
جهاندار با صيدو با رود وجـــام همــي كرد منزل به منزل خــرام
چو گل پيچ يك روزه ی ماه نـو به خلخال يك هفته بر شد گـــرو

از مناطق دیدنی خلخال می توان گردنه ها و جاده زیبای اسالم خلخال ، آبگرم معدنی کیوی ، چشمه آب سرد میرعدیل ، چشمه آب سرد ازناو ، آبشار نره گر ، غار یخگان را نام برد . بر اساس آخرين سرشماری نفوس و مسکن در سال 1375 شهرستان خلخال دارای 104454 نفر جمعت بوده است . سهم جمعيت شهرستان خلخال از جمعيت کل استان در سال 1375 برابر 9/6 درصد وسهم جمعيت شهری و روستايی اين شهرستان از جمعيت شهری و روستايی کل استان به ترتيب برابر 7/2 درصد و 11/4 درصد بوده است .

هیچ نظری موجود نیست: